Naujausios
Ieškos vodų šaknų
Šeštadienį vodų sambūris vyks Žeimelyje, jame dalyvaus svečiai iš Bauskės (Latvija) ir Narvos (Estija). Sekmadienį sambūris persikels į Bauskės pilies muziejų.
Pakruojo krašto Žiemgalos muziejaus vadovė Daiva Skrupskelytė sako, kad renginio Žeimelyje idėja kilo pernai, kai dalyvavo Bauskėje Dmitrijaus Ščegolevo organizuotame renginyje apie vodus.
"Bauskės pilyje klausiausi pranešimų – įstrigo latvių antropologų pamąstymai. Bauskės pilis buvo statoma netoli Žeimelio, aplink Bauskę vodai išsiskaidė. Buvo paminėtos pavardės Kugrenai, Tuomai, Tuominiai, Murniekai – tos pavardės yra ir Žeimelyje, aplink Žeimelį. Kilo mintis organizuoti renginį ir pabandyti supažindinti su vodais, jų atėjimo istorija ir ieškoti vodų šaknų", – pasakoja D. Skrupskelytė.
Žiemgalos muziejuje Žeimelyje vyksiančioje konferencijoje kalbės keturi pranešėjai.
Pranešimą "Vodai Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje?" skaitys dr. Ernestas Vasiliauskas, atkurtą vodų nacionalinį kostiumą pristatys Aija Janson.
Latvės dr. Rita Gravere tema – "1931 m. Bauskės latvių antropologiniai tyrinėjimai ir krievinių antropologija", D. Ščegolevas kalbės apie Žiemgalos krievinius – latviškąjį kultūros fenomeną.
Po konferencijos bus pristatyta mini paroda apie Žiemgalos vodus, joje bus eksponuojamos ir Tuominių, Kugrenų nuotraukos. Šios pavardės, sako D. Skrupskelytė, yra būtent iš Žeimelio, Saločių, Bauskės trikampio.
Muziejaus kiemelyje vyks vodų folkloro koncertas: koncertuos ansambliai iš Narvos "Maavachi" (vadovė Ekaterina Kuznetcova, vodų bendruomenės vadovė Estijoje) ir muzikinis kolektyvas "Supriadki".
Renginyje bus galima paragauti nacionalinių vodų patiekalų, juos pristatys Daira Jatniece, etnografinės sodybos "Vaidelotes" Bauskėje šeimininkė. Praėjusiais metais D. Skrupskelytė išbandė vodų virtuvę – tąkart dauguma patiekalų buvo pagaminti iš ropių.
Nacionalinis vodų augalas – siauralapis gauromedis, tad renginyje bus vaišinama "Ivan čaj" – šio augalo arbata.
"Vodai buvo atvaryti XV amžiuje, Asimiliacija, nors ir gana lėtai, bet įvyko. Pagal tyrinėjimus, vodai – šviesiaplaukiai, šviesių akių, šviesios odos, aukšti. Krepšininkė Vitalija Tuomaitė atitiktų šį tipą, – sako D. Skrupskelytė. – Dabar stipriausias vodų judėjimas yra Estijoje, Narvoje. Jaunimas bando atkurti patiekalus, rūbus, turi vėliavą. Vodų kalbos kursai vyksta Tartu universitete ir Suomijos universitetuose, kalba po truputį atgaivinama. Yra išleistas ir raidynas."
Vodų raštas pradėtas kurti tik XXI amžiuje. Jo pradininkas buvo Mehmetas Muslinovas, jis 2003 metais išleido vodų pasakų rinkinį.
Vodų kalba – labai sunki ir įdomi. Ji yra gimininga estų, suomių ir ižorų kalboms. Vodų kalbos pavyzdys: "Čenči, čenči čiirepa, čerikkoz čelloa lūvva" ("Aukis, aukis batus greičiau, bažnyčioje jau varpais skambina").
Vodų vėliavos simbolika buvo patvirtinta 2002 metais. Balta spalva vėliavoje simbolizuoja vodų žemes, mėlyni trikampiai – Čiudo ežerą ir Suomių įlanką, tarp kurių ir yra vodų žemės. Raudonas kryžius – siauralapio gauromečio žiedas, simbolizuoja protėvius, didvyriškai gynusius savo žemes.
Karo belaisviai
Pasak Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto mokslo vyresniojo darbuotojo, Žiemgalos tyrėjo dr. E. Vasiliausko, ši konferencija – pirmasis renginys Lietuvoje, kuriame bus aktualizuota Šiaurės Lietuvoje, apie Žeimelį, buvusi bendruomenė.
Savo pranešimo pavadinimą "Vodai Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje?" E. Vasiliauskas baigė klaustuku – tikslaus atsakymo nėra, tai – ateities tyrimų objektas.
"Šis tyrimas – pirmoji kregždė Lietuvoje", – sako mokslininkas.
Vodų (finų tautos, giminingos estams) gyvenamoji vieta buvo Ingrija (Rusijos Novgorodo žemė, XVII a. – Švedijos provincija), į pietvakarius nuo Sankt Peterburgo, į rytus nuo Narvos. Dabar vodai beveik išnykę – kaip ir karelai.
Vodai, kaip ordino karo belaisviai, 1445 metais buvo atvaryti iš Ingrijos į Žiemgalą statyti Bauskės pilį. Manoma, kad apie 560 kilometrų įveikė apie 3 000 žmonių.
Bauskės pilis buvo statoma siekiant apsaugoti pietinę Livonijos sieną nuo Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės puldinėjimų.
Pilis pradėta statyti 1443 metais, baigta 1451 metais. Belaisviai atvaryti pilies statymo laiku. Tvirtovės Ingrijoje ir Bauskėje – panašios.
Į Žiemgalą atvaryti karo belaisviai buvo vadinami "krieviniais". Latvių kalba tai – ruseliai.
Manoma, kad vodai buvo apgyvendinti teritorijoje nuo Bauskės į pietus. E. Vasiliauskas cituoja 1416 metų ordino dokumentus, kad teritorija, siejama su vodų gyvenimu, "tuščia, neapgyvendinta pilies apygarda, vadinama Nuogailiais". Kita neapgyvendinta pilies apygarda, vadinama Sesava, esanti Žiemgaloje.
"Ordino dokumentai rodo, kad tos teritorijos buvo negyvenamos, todėl karo belaisviai čia ir buvo įkurdinti", – sako E. Vasiliauskas.
XIX amžiuje nupieštus vodų kostiumus galima pamatyti Rusijos imperijos tautų atlase. Tai – vienintelė išlikusi ikonografija, pagal ją yra atkurtas vodų šeimos kostiumas.
Ateities tyrimas
XIX amžiuje kilo ugrofinistikos tyrinėjimų sąjūdis, buvo užrašytas žodynas.
Ugrofinistikos tyrimų momentų aptinkama ir Žiemgalos etninę kultūrą tyrinėjusio mokytojo, kraštotyrininko Juozo Šliavo (1930–1979) darbuose. Pasak E. Vasiliausko, J. Šliavas remiasi Kazimiero Būgos teorija, kad ši teritorija iki žiemgalių migracijos iki tol buvo gyvenama ugrofinų.
"J. Šliavas manė, kad iki VII amžiaus čia gyveno finai, randa ir pavardžių, vietovardžių", – sako E. Vasiliauskas.
Dabartinė Lietuvos–Latvijos siena, jei lyginsime su XV amžiumi, yra pakitusi. 1921 metais, kai vyko nežymūs sienų pakeitimai, dėl Palangos nemenka teritorija tarp Žeimelio ir (Brunavos Latvijoje) buvo atiduotos Latvijai.
"Buvusio Žeimelio valsčiaus teritorijoje yra ir finų kilmės pavardžių, ir toponimų. Pavardžių fiksuojama XIX amžiaus pirmosios pusės gyventojų revizijose. Tema yra netirta, reiktų panagrinėti pavardes, dvarų revizijas", – apie ateities tyrimus sako E. Vasiliauskas.
Vodų kraujas
Socialinis antropologas, Žiemgalos krievinių kultūros fenomeno tyrinėtojas, kasmetinio forumo organizatorius D. Ščegolevas sako, kad iki 1850 metų Bauskės apylinkėse krieviniais save identifikavo apie 100 šeimų. O paskui – kaip kas šeimoje prisiminė.
Paprastai gyveno pasiturimai, labai didžiavosi savo vodų krauju.
Atsakyti į klausimą apie vodų palikuonis, sako D. Ščegolevas, nelengva. Jų išvaizda – ugrofinų tipo. Nuo latvių išskiria kai kurie kultūros elementai, papuošalai.
"Bet iki šiol jokių kultūros, folkloro tyrimų niekas neatliko, todėl, kai pradėjome gilintis, daug prielaidų pasirodė esą mitai. Kol kas tai – terra incognita, tyrimai tik prasideda."
Iš vodų, sako D. Ščegolevas, yra kilę daug kūrybingų žmonių. Poetas Janis Rainis, dailininkė Džemma Skulme, dailininkai Villeruši, paskutinis tarpukario nepriklausomos Latvijos prezidentas Karlis Ulmanis ir kiti.
"Vodai laikėsi kartu ir iki XIX amžiaus vidurio dar buvo išlaikę kalbą ir kostiumus. O paskui labai greit asimiliavosi. Jei ne du pasauliniai karai, vodai būtų labiau matomi. Dabar dauguma nežino, kas jų protėviai. Galima nuspėti tik pagal pavardes", – sako D. Ščegolevas.
Pagal tyrinėjimus, vodai – šviesiaplaukiai, šviesių akių, šviesios odos, aukšti. Krepšininkė Vitalija Tuomaitė atitiktų šį tipą.