Naujausios
Neleis pamiršti išnykusių kaimų
Savivaldybės Paveldosaugos ir turizmo poskyrio vedėjo Vytauto Simelio turimais duomenimis, iki 1989 metų iš Lietuvos žemėlapio buvo išbraukta 5,6 tūkstančio kaimų pavadinimų – vietoj buvusių 25 jų liko apie 19 tūkstančių. Dar kelių tūkstančių neliko jau Nepriklausomoje Lietuvoje.
Neleisti visuomenei pamiršti išnykusių kaimų pavadinimų ėmėsi Radviliškio viešoji biblioteka, šį užmojį įtraukusi į savo įgyvendinamą projektą "Nepareisim kaimų takeliu...".
Šio darbo jau imtasi trijose seniūnijose – Šiaulėnų, Radviliškio ir Tyrulių. Eilėje dar laukia Baisogalos seniūnija, kurioje, preliminariais duomenimis, skaičiuojama 18 išnykusių kaimų.
Anot bibliotekos Informacijos-kraštotyros skyriaus bibliotekininkės Rimos Giedrienės, tikslių duomenų, kiek ir kokių kaimų kurioje seniūnijoje nebeliko, nėra.
"Tai dar tik bandoma išsiaiškinti, todėl manome, jog bibliotekos pradėtas darbas bus prasmingas", – sakė bibliotekininkė.
Tiesa, ir be bibliotekininkų ar valdžios pastangų tai vienur, tai kitur atsiranda kaimo žmonių, bendruomenių pastatyti paminkliniai akmenys, lentelės ar kryžiai, skirti išnykusių kaimų atminimui, tačiau tai – tik visuomenės pastangomis daromi geri darbai, stengiantis išsaugoti krašto paveldą.
Kryptingai ir sistemingai šis darbas rajone neatliekamas.
Iškilo kaimų atminimo ženklai
Per lapkritį Tyruliuose, Daugėlaičiuose ir Šiaulėnuose atsiradę išnykusių kaimų atminimo ženklai – visur skirtingi.
Šiaulėnuose naujai pastatyta ąžuolinė skulptūra atidengta priešais Šiaulėnų krašto muziejų. Joje – 10 išnykusių kaimų pavadinimų. Skulptūros autorius – tautodailininkas Eugenijus Arbušauskas. Skulptūros viršuje "šviečiančią" metalinę saulutę sukūrė radviliškietis tautodailininkas, kalvis Stanislovas Špukas.
Tyruliuose medinis atminimo ženklas atidengtas prie seniūnijos pastato. Atminimo lentos autorius – AB "Didysis tyrulis". Joje – šešių išnykusių kaimų pavadinimai.
Daugėlaičių kaimo centre ant paminklinio akmens užrašo sugulė keturių kaimų pavadinimai, nors sukaupta kraštotyrinė medžiaga nurodo, kad Daugėlaičių krašte išnyko dešimt kaimų. Ateityje, galbūt, bus įamžinti ir kiti nepaminėti kaimai.
Gyventojų yra, kaimo – nebėr
Kai "Šiaulių krašte", publikacijoje "Bibliotekos knygoje – Radviliškio krašto legendos" buvo pirmą kartą paminėtas Radviliškio viešosios bibliotekos įgyvendinamas projektas, apėmęs ne tik jos išleistą knygą, bet ir sumanymą įamžinti išnykusius kaimus, redakcija sulaukė Šniūraičių kaimo gyventojos Marytės Mikaliūnienės skambučio.
Apie planuojamą išnykusių kaimų pagerbimo projektą paskaičiusi kaimo senbuvė papasakojo atvirkštinę istoriją, anot jos, tebejaudinančią daugelį šniūraitiškių.
83 metų moteris apgailestavo, kad seniūnijoje nebeliko didžiąją dabartinio Šniūraičių kaimo dalį užėmusio Kurų kaimo ("Toks gražus kaimas buvo, o liko tik Kurų bažnyčia ir Kurų gatvė").
"Buvusio Kurų kaimo teritorijoje stovi kur kas daugiau namų, negu Šniūraičių kaime. Man labai skaudu, kad Kurų kaimo, kur gimė mano tėvai, aš pati ir mano vaikai, jau neliko.
Prie bendruomenės namų atsirado išnykusių kaimų kelrodė, kurioje – ir Kurų kaimo pavadinimas. Bet argi jis išnyko? Kažkodėl nebeliko tik jo pavadinimo.
Kitur lieka kaimo pavadinimas, nors jame gyvena gal tik vienas-du gyventojai, o pas mus – gyventojų daug, o pavadinimo nebėra", – liejo skaudulius šniūraitiškė.
Radviliškio seniūnijos seniūno pavaduotoja Virginija Balinskienė redakcijai sakė neprisimenanti, kodėl buvo panaikintas Kurų kaimas, nors savivaldoje dirba jau daug metų.
Pasak jos, atgaivinti šį kaimą šniūraitiškiai turėjo progos prieš kelerius metus, kai rajone buvo tikslinamos kaimų vietovių gyvenamosios ribos, tačiau nei bendruomenė, nei kiti gyventojai tokio noro nepareiškė, todėl ten nebuvo net vykdyta gyventojų apklausa. Tada esą tik viena gatvė buvo pavadinta Kurų gatve.
"Nors, pavyzdžiui, buvo atgaivintas Radvilų kaimo pavadinimas, nors ten žmonių negyveno. Tokį norą buvo pareiškę buvę šio kaimo gyventojai", – sakė V. Balinskienė.
Savivaldybės Architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjas Artūras Valuckas redakcijai sakė, jog teorinė galimybė atkurti Kurų kaimą yra, tačiau iniciatyvą pirmiausia turi parodyti patys gyventojai – turi būti pilietinė iniciatyva.
O jau tada būtų žiūrimos visos tokio proceso galimybės pagal teisiškai numatytą eigą.
Anot architekto, atkuriant kaimo ribas, gali būti ir įvairių trikdžių, pavyzdžiui, žemėtvarkinių.