Naujausios
Gerovė iš penkių komponentų
Vilniaus politikos analizės instituto ekspertai paskelbė 2019 metų savivaldybių gerovės indeksą.
Jis lyginamas ir su 2018 metų, kai pirmą kartą toks tyrimas atliktas, indeksu. Pateikiami ir visų 60 savivaldybių indekso pokyčiai per 2016–2019 metus. Savivaldybių gerovės indekso rengimui vadovavo tyrėjas dr. Gintaras Šumskas.
Gerovės indeksas sudarytas iš penkių komponentų: socialinio saugumo, fizinio saugumo, ekonomikos gyvybingumo, švietimo kokybiškumo ir sveikos demografijos komponento.
Socialinis saugumas matuojamas integracija į darbo rinką, lygių galimybių, vyrų ir moterų užimtumo santykiu, socialinės paramos aprėptimi.
Fizinis saugumas – tai grėsmių gyvybei ir sveikatai rodiklių įverčiai: saugumo keliuose, nusikalstamumo, medicininės pagalbos prieinamumo, mirštamumo nuo neužkrečiamų ligų.
Ekonomikos gyvybingumas vertinamas pagal tiesiogines užsienio investicijas vienam gyventojui, vidutinį atlyginimą, įmonių dydį ir skaičių, 16–65 amžiaus gyventojų užimtumo lygį.
Švietimo kokybiškumas – pagal švietimo prieinamumą, ikimokyklinio švietimo aprėptį, neformaliojo vaikų švietimo rodiklius bei švietimo rezultatų rodiklius (įstojusiųjų į aukštąsias mokyklas nuo bendro abiturientų skaičiaus procentą bei lietuvių kalbos ir matematikos brandos egzaminų rodiklius).
Sveika demografija matuojama pagal demografinės senatvės koeficientą – 65 metų ir vyresnio amžiaus žmonių skaičių, tenkantį šimtui 0–14 metų amžiaus vaikų, bei neto migraciją (balansą tarp atvykusiųjų ir išvykusiųjų asmenų 2018 m.).
Gerovės indeksas yra šių 5 komponentų vidurkis.
Keturios Lietuvos
Vilnius su 6,2 balo gerovės indeksu, kaip buvo, taip ir yra "pirmoji Lietuva". Sostinė atitrūkusi nuo visų, išskyrus Neringos savivaldybę, kurios gerovės indeksas net šiek tiek aukštesnis – 6,27 balo.
Vilniaus atotrūkis nuo visų kitų savivaldybių ryškiausias pagal ekonomikos gyvybingumą, kuris įvertintas 9,37 balo.
Palyginimui: Šiaulių miesto ekonomikos gyvybingumas – 4 balai, Joniškio rajono – vos 1 balas.
Miestų grupėje pagal gerovės indeksą pirmūnai yra Klaipėda ( 5,31 balo) bei Kaunas (4,83) – tai antroji Lietuva. Šie miestai ir dar Klaipėdos rajonas (4,78) yra arčiausiai prie pirmosios Lietuvos priartėję.
Trečioji – vidutiniokų – Lietuva. Čia ir Šiauliai (4,36 balo), ir Panevėžys (3,8 balo), kaip dalis didžiųjų rajonų savivaldybių, kurių gerovės indeksas sukasi apie 3–4 balus.
Ketvirtoji grupė – labiausiai atsilikusios savivaldybės, jos ir labiausiai geografiškai nutolusios. Tai – daugiausia pakraščių Lietuva.
Žemiausias gerovės indekso vietas užima Ignalina (1,98), Biržai (2,05), Kalvarija (2,06), Varėna (2,24), Kelmė (2,25), Zarasai (2,3). Joniškis (2,37).
Šiauliai – šešti
Šiauliai pagal gerovės indeksą šalyje šešti (2018 metais buvo septinti), Panevėžys dar žemiau – keturioliktas (2018 m. buvo penkioliktas).
Šiauliai šešta vieta galėtų dalytis su Kauno rajonu, kurio gerovės indeksas lygiai toks pat (4,36). Bet pastarajam tyrėjai yra skyrę septintą vietą.
Per 2016–2019 metus Šiaulių gerovės indeksas mažai kito – padidėjo vos 0,05 balo (2016 metais buvo 4,31 balo). Per tą laiką mažėjo du Šiaulių gerovės indekso komponentai – socialinis saugumas ir fizinis saugumas.
Kiti trys augo: gyvybingos ekonomikos (nuo 3,73 iki 4,03), švietimo (nuo 6,48 iki 7,05) ir sveikos demografijos (nuo 3,69 iki 4,05).
Pagal demografijos rodiklį Šiauliai tarp miestų savivaldybių lenkia Kauną, Panevėžį ir yra ketvirti po Vilniaus, Klaipėdos ir Palangos.
Pagal ekonomikos gyvybingumą Šiaulius lenkia Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Panevėžys, Palanga, Mažeikiai.
Apskrities rajonai ir kyla, ir traukiasi
Iš kitų Šiaulių apskrities savivaldybių pagal gerovės indeksą aukščiausią 29 vietą užima Šiaulių rajono savivaldybė (3,2 balo). 2018 metais Šiaulių rajonas buvo 32-as.
Akmenės rajonas per metus padarė didžiausią šuolį: su 2,91 balo gerovės indeksu pakilo į 38 vietą iš 50-os.
Pakruojo rajonas su 2,84 balo pakilo į 41 vietą iš 47-os.
Radviliškio rajonas su 2,79 balo nukrito į 42 vietą iš 39-os, kurioje buvo 2018 metais.
Joniškio rajonas, nors ir yra tarp autsaiderių, pakilo iš priešpaskutinės 59 vietos, kurioje buvo 2018 metais, į 54 vietą.
Kelmės rajonas iš apskrities savivaldybių užima žemiausią 56 vietą. Bet palyginti su 2018 metais pakilo aukštyn – per vieną vietą.
Akmenės rajono ekonominis gyvybingumas per metus kilo labiausiai, vertinamas 2,3 balo. Tai aukščiausias įvertis tarp apskrities rajonų. Dar Pakruojo rajono ekonomikos gyvybingumas siekia 2 balus, o visų kitų, net Šiaulių rajono, yra žemesnis.
Švietimo situacija geriausiai vertinama visose savivaldybėse: aukščiausias įvertis – 7 balai (Šiaulių miestas, Pakruojo rajonas), žemiausias – 4,5 (Akmenės rajonas).
Geriausia demografinė situacija yra Šiaulių rajono (4,4 balo), lenkia ir Šiaulių miestą. Tai beveik visų miestus supančių žiedinių savivaldybių ypatybė.
Pirmąją vietą šalyje pagal demografijos komponentą užima Klaipėdos rajonas (8,7 balo), antras – Vilniaus rajonas (7,7) trečias – Kauno rajonas (7,5). Vilnius su 6,4 balo yra pirmas tarp miestų savivaldybių.
Palyginimui: Kelmės rajono demografinės situacijos įvertis – 1,6 balo. Tai žemiausias vertinimas apskrityje ir vienas žemiausių šalyje.
Eksperto komentaras
„Lietuva – daugiau nei sostinė“
Vilniaus politikos analizės instituto ekspertas dr. Gintaras ŠUMSKAS, savivaldybių gerovės indekso rengimo vadovas:
– Dvi Lietuvas galėtume matyti, jeigu žiūrėtume tik į ekonomikos komponentą. Bet norėjome nuo to pabėgti, plačiau pažvelgti į savivaldybių situaciją.
Iš tiesų, Vilniaus atotrūkis yra milžiniškas pagal ekonominius parametrus – investicijas vienam gyventojui, atlyginimus. Ypač Šiaurės ir Rytų Lietuvoje yra silpniausios vietos, nes demografija ir ekonomika yra susisiekiantys indai.
Amžinas klausimas: „Kas pirma – višta ar kiaušinis?“
Taip ir šiuo atveju. Žmonės važiuos ten, kur ekonomiškai patogiau, saugiau gyventi, kur daugiau galimybių. Ir atvirkščiai, verslas investuos ten, kur yra daugiau žmonių, daugiau pirkėjų, daugiau kvalifikuotos darbo jėgos. Investicijos į tuščią vietą neateis.
Sukasi užburtas ratas. Žala jau yra padaryta. Milžiniškų pastangų turbūt reikia, kad išjudėtų demografiškai labiausiai nukentėję rajonai.
Didmiesčiai – Klaipėda, Kaunas – taip pat nuo likusios Lietuvos yra atsiplėšę. Tik tiek, kad lygindami tris regionus – Vilniaus, Kauno, Klaipėdos – matome, jog bent tarp jų atotrūkis jau nedidėja.
Šiauliai ir Panevėžys yra nutolę nuo magistralinės ašies Vilnius–Klaipėda ir matosi jų atsilikimas. Jie yra geresnėje situacijoje, nei likusi Lietuva, bet investicijos ir ekonominės galimybės yra išsidėsčiusios būtent toje transporto ašyje.
Todėl net Elektrėnai, esantys šioje arterijoje, yra geras pavyzdys. Jie patogūs žmonėms gyventi, nors anksčiau vystėsi tik pagal vieną šaką – energetikos. Jie yra tapę dviejų didmiesčių, kuriuose žmonės randa darbą, miegamuoju rajonu.
Žiedinės savivaldybės, ypač Kauno ir Klaipėdos atvejais, yra vos ne miestų ribose. Tuo galima paaiškinti, kodėl jų gerovės komponentai yra geresni. Daugelį paslaugų šių rajonų gyventojai gauna miestuose.
Šiaulių ir Panevėžio atvejais tokio žiedinių savivaldybių efekto jau nėra.
Rengdami gerovės indeksą išskyrėme didmiesčius, žiedines savivaldybes, didžiąsias rajonų savivaldybes ir mažąsias savivaldybes. Dar svarstėme išskirti kurortus, nes, pavyzdžiui, Neringos atvejis – unikalus.
Savivaldybių potencialą siūlyčiau lyginti būtent pagal šias grupes.
Akmenės rajonas, pavyzdžiui, tarp rajonų didžiųjų savivaldybių yra sėkmės istorija. Manau, šiuo atveju Savivaldybės administracija yra daug prisidėjusi prie ekonomikos skatinimo programų.
Nuo aktyvumo, kompetencijų daug kas priklauso. Vienos savivaldybės, pavyzdžiui, europinės paramos lėšoms panaudoti parengia po 5–6 projektus, atsiliepdamos į kvietimus, o kitos – nė vieno.
Problema yra ne tik žinių, bet ir žmonių, kurie mokėtų rašyti projektus, išmanytų procedūras, trūkumas. Šiuo atžvilgiu didmiesčiai vėlgi turi geresnę startinę poziciją.
Šiuo tyrimu norime pasakyti, jog Lietuva yra daugiau nei sostinė. Tai – esminis klausimas.
Dabar labai panašu, kad viskas palikta savieigai. Sostinė savaime generuoja didesnes investicijas, Klaipėda dėl jūrų uosto – taip pat. Kas yra ant šios ašies – taip pat.
Gerovės komponentai nuo pačių savivaldybių ne tiek daug priklauso. Todėl reikėtų spausti centrinę valdžią, kad sudarytų geresnes finansavimo, skolinimosi sąlygas.
Iš šio tyrimo matome, jog be centralizuotos paramos, be kryptingos regioninės politikos, be strateginio planavimo regionai negali išsilaikyti.
Apie gerovę
„Lietuvoje visur gera gyventi“
Šiaulių miesto meras Artūras VISOCKAS:
– Jeigu apie Lietuvą kalbame ne kaip apie vieno miesto šalį, reikia atsakyti į klausimą, ar norime ją tokią turėti?
Savivaldybių gerovės indeksas, man atrodo, yra pritemptas pateisinti Vilniaus–Kauno–Klaipėdos ašį. Sugalvojama, pagal ką matuoti, ir matuojama tam pagrįsti.
Pavyzdžiui, tiesioginės užsienio investicijos eina ten, kur yra pagrindinis kompanijos ofisas. Gamykla stovi Šiauliuose, žmonės dirba Šiauliuose, o investicijos įskaitomos Vilniui, kuriame yra visi pagrindiniai ofisai.
Kita dedamoji svarbi – vietinio verslo investicijos, bet jos nevertinamos. O pagal jas Šiauliai yra ypač aukštoje pozicijoje. Tai yra pačios tvariausios investicijos. Jos duoda tvariausias darbo vietas.
Jeigu lygindami nori parodyti, kad gerai yra Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, o blogiau Šiauliuose, Panevėžyje, tai tą ir pasiekia.
Manau, ta magistralinė ašis ne šiaip sugalvota. Ten yra universitetai, ten didžiausias potencialas. Pavyzdžiui, ten ir aukščiausio lygio ligoninės koncentruojamos. Todėl žmonėms sakoma: nesikankinkite savo rajonuose – važiuokit ten. Racijos yra.
Bet aukščiausio lygio gydymas įmanomas ir Šiauliuose. Tačiau sukonstruota sistema, kad aukščiausio lygio gydymas galimas tik prie universitetų.
Manau, tai klaida. Šiauliuose aukščiausio lygio gydymas būtinas, nes tai Šiaurės Lietuvos centras. Žmogus gali ir numirti, kol nuvažiuos iki Kauno ar Vilniaus.
Bet jau į Šiaulius atsisuko – insulto gydymo centras įsteigtas ir Šiauliuose. Gal suvokė klaidą?
Regioninės politikos Baltoji knyga numato, kad visoje Lietuvoje būtų tolygios galimybės. Kad į darbo vietą per tam tikrą laiką galėtum nuvykti, kad gydymo ir kitas paslaugas pasiektum. Tai tą ir reikia daryti.
Kita vertus, negalima visų matuoti pagal vieną kurpalių.
Lyginimas pagal vidutinį atlyginimą, mano nuomone, yra klaida. Pagal jį Vilnius niekada nebus pasiekiamas. Reikia lyginti, ką tu už atlyginimą gali nusipirkti Vilniuje, o ką Šiauliuose. Gal paaiškėtų, kad yra lygu?
Tie indeksai, savivaldybių varžytuvės – beprasmiai.
Kai manęs klausia: „Kur gerai gyventi Lietuvoje?“ – atsakau: „Visoje Lietuvoje“. Tai priklauso nuo tavo prioritetų. Nori ramaus gyvenimo – gyvensi vienkiemyje. Nori smarkaus gyvenimo, reikia naktinių barų – važiuosi į Vilnių.
Gera gyventi visoje Lietuvoje ir neturime draskyti Lietuvos. Tarpusavyje galime varžytis tik dėl logiškų tikslų – pavyzdžiui, dėl šilumos kainos ar dėl aplinkos taršos mažinimo.
Valstybės politiką reikia daryti regionine kryptimi.
Pavyzdžiui, norint Šiaulių irimą sustabdyti, reikėjo įgyvendinti laisvosios ekonominės zonos projektą, kuris strigo. Mane tuomet suprato buvęs ūkio ministras Evaldas Gustas.
Šiauliai stabilizavo gyventojų skaičių. O galėjo griūti ir dar gali griūti. Įsivaizduokit, ką vien psichologiškai reikštų šimtatūkstantinio industrinio miesto, turinčio oro uostą, universitetą, gerą švietimo sistemą, kultūrą, griūtis. Kolapsas ištiktų ir Lietuvą.
„Gyvenčiau ten, kur gyvenu“
Vitalijus MITROFANOVAS, Akmenės rajono meras:
– Dėl savivaldybių gerovės indekso, lyginimų galima diskutuoti. Bet atsiranda siekiamybė, į ką lygiuotis. Tik manau, kad miestai turi būti vertinami atskirai, rajonai – atskirai. Viskas juk remiasi į gyventojų skaičių. Natūralu, kad Vilnius, turėdamas 600 tūkstančius gyventojų, turi pranašumą.
Antra vertus, keista, kai Vilnius pagal socialinę gerovę yra pirmas, o jo gatvėse šąla ir miršta žmonės, sėdi elgetos. Akmenėje tokių nė vieno nematau.
Gerovė yra sąlyginis dalykas. Nesame tokia didelė valstybė, kad to, kas yra 50 vietoje, gerovė labai skirtųsi nuo to, kuris yra 5 vietoje.
Pavyzdžiui, ar bedarbių, pensininkų skaičius reiškia, jog gerovės nėra?
Mes, pavyzdžiui, kompensuojame pensininkams būsto renovaciją. Juos įkalbinėjame, kad tik nestotų daugiabučių renovacija. Paramos sumos nemenkos, šie žmonės patenka į socialiai remtinų skaičių – mums dedamas minusiukas, o žmogaus gerovė didėja.
Naujoje Akmenėje nekilnojamojo turto kainos, būsto nuomos kainos didėja. Tai rodo, kad pajamų lygis didėja.
Akmenės rajone iš tiesų padarėme ryškų šuolį. Darbas, geras atlyginimas yra gerovė. Turi pajamų – gali šeimą išlaikyti, vaikus auginti.
Svarbiausia, kad žmonės turėtų darbo. Mes to siekiame su laisvąja ekonomine zona pritraukdami investicijas. Investuotojai ketina statyti net kotedžus darbuotojams. Tai taip pat vertinu kaip gerovę.
Kur Lietuvoje gyvenčiau, jeigu galėčiau pasirinkti? Ten, kur gyvenu.
Čia privalumai dideli – viskas artima, pažįstama, sava bendruomenė, viskas ranka pasiekiama. Nori pažvejoti – 20 minučių ir tu jau pakrantėje.
Nuo Naujosios Akmenės iki Papilės dabar paleidome maršrutinį autobusą, bilietas –1 euras, nesvarbu, kokį atstumą važiuotum. Papilė mums dabar – kaip Šiauliams Pietinis rajonas ar Medelynas. Papilėje tikrai jokios gamyklos nestatysim, o norim, kad žmonės lengvai pasiektų darbo vietas.
Galvojame ir apie akmeniečio kortelę, su ja galės nemokamai viešuoju transportu važinėti. Norime, kad žmonės jaustų pasitenkinimą gyvendami rajone.